Valpkurs

Nu har vi börjat på valpkurs, hos Elin.
Vi började i tisdags och det är sammanlagt åtta tillfällen.

Ska jag vara ärlig, så undrade jag om vi verkligen behövde gå på valpkus? Kursen skulle innehålla bland annat sitt, ligg, inkallning, hundmöten och hur man formar sin valp till en harmonisk hund...
- Sitt kan han, ligg nästan, inkallning har vi inte börjat öva på men ja, det kunde vara bra, bla bla..
Anledningen att jag undrarde var inte för att jag inte ville gå. Det hade jag gjort oavsett hur duktig han var. Problemet var var nog i stället  att Isabella inte såg det som inte gick så bra, utan bara såg allt som gick bra. Theo är ju bäst, el?

Var det så?

Det började när vi kom dit. Theo såg två hundar och ville såklart leka. Nej, vi är på hundkurs, så inget lek. Hur gick det?
Jo, en hund som satt och gnällde till och från hela tiden, i en och en halv timme. Inte så roligt.
Sedan fick vi visa att vi kunde sitt (Isabella blev mycket stolt). Efter det var det dags att visa hur vi gick i koppel. Vilket inte gick så bra, med alla hundar och all energi som fanns i kroppen. Vi fick också veta att "ryckprincipen" inte var något bra sätt att lära sin hund att gå i koppel. Så nu har vi börjat med att bara stanna så fort han drar och därmed börjat om på noll igen. Och så forsatte det...

När vi kom hem så utbrast en Isabella nästa i gråt.
- Vi har misslyckast med Theo, vi har gjort allt fel!
Som tur var fanns min underbara Erik där till hjälp för att få mig att förstå att det inte var så.

Med andra ord vill jag rekomendera att nya hundägare med hundvalpar går på valpkurs! Även om just er hund kan allt, vet allt, osv. så kan det vara bra. Just för att få det bekräftat el. för att komma ner på jorden. Det sistnämda i mitt fall.

Jag ser fram emot tisdag och nästa valpkurstillfälle, just för att få lära oss nya saker tillsammans!

Kommentarer
Postat av: Svärmor Agneta

Bra att ni börjat på kurs men...jag lovar...ni gör på ert eget sätt ändå sen...alla verkar nämligen lära ut olika och till sist hittar man sitt eget. Vår kursledare stod för den hårda och tuffa linjen-jämförde med hur tiken bemöter valpen-har gjort lite som Ceasar i tv4+ osv. provade nu Härliga hunds mjukare linje vid inkallning-behövde inte ens gömma mig för att få hundarna att komma...så...ja, man får nog prova sig fram, men en kurs är ALLTID bra, det finns sååå mycket att lära förutom sitt och ligg! Kram och lycka till!

2008-09-14 @ 00:50:09
Postat av: Anonym

Jo, jag tror det stämmer. Det känns bra att få råd i från någon som kan och sedan kan man testa och se hur det fungerar på ens egen hund. Hur är allt i Lammhult? Vi ska ev. åka till vår kennel snart så ska jag få lite tips hur man gör när man ställer. Jag hade gkort ett försök med Theo idag och skickade den bästa bilden till dem och fick ett bra betyg. Det var överraskande, trodde inte att det såg bra ut.. Sånt är kul!



Nu jobbar jag natt. 21-07, imorgon med och sedan på fredag! Det passar perfekt med skolan och Theo. Så det är kul att jag får lite nätter. Pengar behövs alltid!



Vi hörs! Kramar från oss!

2008-09-15 @ 21:48:01
Postat av: slem

Dags för mig å Åska att börja våran kurs idag.. Undrar hur detta ska gå! Har en känsla av att jag kommer va knäckt när jag kommer hem ikväll :S

2009-03-05 @ 14:12:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0